piątek, 1 października 2021

#194 "27 śmierci Toby'ego Obeda" - Joanna Gierak-Onoszko

       Reportaż to forma publicystyczno-literacka z którą do tej pory nie było mi do drodze – przyznaje, że to zwyczajnie nie moje klimaty. Tylko, że czasem człowiek robi wyjątki, a ja taki wyjątek zrobiłam dla „27 śmierci Toby'ego Obeda” autorstwa Joanny Gierak-Onoszko. Większość książek to literacka fikcja, która powstaje w wyobraźni autora. Czytając je jesteśmy świadomi tego, że to wszystko się nie wydarzyło, a przedstawione postaci są fikcyjne. Dlatego tak bardzo bałam się tej historii – książki o której tak wiele słyszałam, o której nie przeczytałam ani jednej krytycznej opinii, a której środek po prostu mnie... zabił.




   Tytuł - "27 śmierci Toby'ego Obeda"
      Autor – Joanna Gierak-Onoszko
    Wydawnictwo – Dowody Na Istnienie
            Liczba stron – 346
          Wydanie pierwsze – 2019
         ISBN – 978-83-6597-034-3


Kanada to kraj, który dla wielu jawi się jako ziemia obiecana i raj na ziemi. Jednak nawet takie idylliczne miejsca mają swoje czarne karty w historii.

„27 śmierci Toby'ego Obeda” to reportaż ukazujący piekło rdzennych mieszkańców Kanady, których chciano, jak to „ładnie” określić – ucywilizować? Służyć temu celowi miało posyłanie rdzennych dzieci do szkół z internatem opłacanych przez państwo, a prowadzonych przez kościół katolicki. Chciałabym móc powiedzieć, że to co działo się za ich murami nie było złe – chciałabym, ale nie mogę. Czy to było straszne, okropne? Nie. Próbuje znaleźć właściwe słowa, ale uwierzcie mi, że jest to trudne. Dogłębnie porażające, do bólu wstrząsające a przede wszystkim przerażająco chore – takie określenia przychodzą mi na myśl, kiedy przypominam sobie lekturę tej historii.

Czytając reportaż Joanny Gierak-Onoszko poczułam wstręt do kościoła katolickiego i obrzydzenie do kanadyjskiego rządu. Pierwszy dopuszczał się zbrodni, a drugi udawał, że tego nie widzi (a raczej nie chcę widzieć).


TORTURY PSYCHICZNE I FIZYCZNE

WYKORZYSTYWANIE SEKSUALNE

CHORE KARY

BICIE

RAŻENIE PRĄDEM


Czy wyobrażacie sobie doświadczyć takich rzeczy jako dorośli ludzie? To teraz postawcie się na miejscu kilkuletnich i kilkunastoletnich dzieci, którym w tak przerażający sposób skradziono dzieciństwo, zabrano tożsamość i ograbiono z człowieczeństwa. Zrobiły to bestie kryjące się pod sutannami oraz noszące habity. Reportaż Gierak-Onoszko rozbił mnie na kawałki i przeorał emocjonalnie. W wielu momentach musiałam po prostu odłożyć książkę, by móc zaczerpnąć oddechu, który traciłam niedowierzając własnym oczom, kiedy czytałam o scenach niczym z najgorszych koszmarów – tyle, że to nie były fikcyjne obrazy, a rzeczywistość skrzętnie ukrywana latami.

Kanada jako kraj przeprosiła za grzechy przeszłości zaledwie kilka lat temu, a zrobił to w jej imieniu premier Trudeau. Kościół katolicki do dnia dzisiejszego milczy.

„27 śmierci Toby'ego Obeda” to reportaż, który powinien przeczytać każdy, ale wiem też, że nie każdy będzie w stanie psychicznie udźwignąć ciężar prawdy w nim zwarty.


JAK MOGŁAŚ KANADO!

JAK MOGŁEŚ KOŚCIELE KATOLICKI!


Brak komentarzy:

Prześlij komentarz